Trots avmattad konjunktur - fortsatt stor mängd lediga jobb som skulle kunna tillsättas omedelbart

Trots en tydligt avmättad konjunktur är antalet lediga jobb som kan tillsättas omedelbart fortsatt mycket högt i Stockholms län.

Det visar helt nya SCB-siffror som Stockholms Handelskammare analyserat. (Se bifogad PDF)

Trots vikande konjunktur är trenden konstant med en bibehållen hög arbetskraftsbrist som framförallt slår hårt mot Stockholm, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Under kvartal 3 år 2018 uppgick antalet vakanser i Stockholms län till drygt 14 000. I hela Sverige var antalet cirka 36 500. Stockholm svarar således för cirka 40 procent av alla vakanser i Sverige.

- Det finns en akut brist på arbetskraft med vakanser på mycket höga nivåer. Stockholmsekonomin har under en längre tid gått på högvarv och det finns en strukturell reformskuld till följd av att politikerna inte prioriterat företagens förutsättningar för fortsatt tillväxt, säger Stefan Westerberg.

- Givet den tydligt avmattade konjunkturen är det oroande att antalet vakanser i Stockholm fortsatt ligger så högt och endast minskar på marginalen, säger Stefan Westerberg.

Stefan Westerberg menar att stora produktionsvärden faller bort från Stockholms län till följd av den akuta arbetskraftsbristen.

- Det blir omkring 18 miljarder om de vakanta tjänsterna tillsattes och producerade motsvarande genomsnittlig bruttoregionprodukt per capita. Det bromsar givetvis hela regionens utveckling och därför skulle det behövas mer framåtlutade åtgärder för arbetskraftsinvandring av spetskompetens, en vass talangstrategi med möjlighet till talangvisum och stopp för utvisningarna av kompetenta medarbetare och entreprenörer, säger Stefan Westerberg.

Stockholm är den region i Sverige som har flest antal vakanser i Sverige per 1000-invånare. Under senaste kvartalet uppgick antalet vakanser till närmare 9 stycken per 1000-invånare (15–74 år) i Stockholm. Det är påtagligt mer än Sydsverige, som drabbas näst värst av vakanserna och har cirka 6 vakanser i Sverige per 1000-invånare.

Det är dock så att alla regioner i Sverige fått allt högre vakanstal under de senaste åren.

- Det är solklart att kompetensbristen gått från att vara en särproblematik för Stockholm till att i praktiken påverka hela landet. Situationen i huvudstadsregionen är fortsatt i särklass mest ansträngd, men problembilden är nu ett nationellt problem, säger Stefan Westerberg.