Tiundaskolan representerar Uppsala i matematiktävlingen Pythagoras Quest

Högstadietävlingen i matematik, Pythagoras Quest, avgörs i två steg och länsbidragen är nu klara till den nationella finalen i Malmö. Från Uppsala vann Tiundaskolan som stått på prispallen i alla tre år som tävlingen arrangerats. Syftet med tävlingen är att intressera fler elever för ämnet matematik. I Uppsala län arrangeras tävlingen av Handelskammaren och Katedralskolan.

I år har närmare 11 000 högstadieskolor från 271 skolor deltagit i tävlingen. I Uppsala vann Johan Sundström, Jacob Hultman och David Pikas från Tiundaskolan. Silvret gick till Gottsundaskolan och Gluntens Montessoriskola knep bronset. I Stockholm vann Näsbydalsskolan, följt av Mörbyskolan medan Viktor Rydbergs samskola tog bronset. De fjorton länsmästarna kämpar mot varandra om förstaplatsen i riksfinalen som hålls i Malmö den 27 maj.

Handelskammaren vill stärka bandet mellan näringslivet och skolan. Pythagoras Quest är ett av våra bidrag i det arbetet.

- Elevernas matematikkunskaper måste förbättras för att Sverige ska kunna hävda sig i den internationella konkurrensen. Näringslivet måste ta ett ännu större ansvar för att säkra kompetensförsörjningen i huvudstadsregionen, säger Malin Dacke, projektledare på Stockholms Handelskammare.

Läs mer om tävlingen på www.pythagorasquest.se

För mer information kontakta Malin Dacke, Handelskammaren: 018-50 29 72 eller 070-508 90 50 malin.dacke@chamber.se

Stockholms Handelskammare är en näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se