Sverige fortsätter halka efter i e-förvaltningen

En ny utredning från it-företaget SAP visar att Sverige halkat från en andra plats till en åttonde plats i rankingen av e-förvaltningen i olika länder. I en liknande studie från Brown University kvalar Sverige inte in bland de trettio första platserna. - Gunnar Lunds försäkringar om att Sverige är världsledande ekar allt tommare, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare. Det försvinnande försprång som Handelskammaren varnade för i juni i år har nu definitivt försvunnit. Regeringen har förskingrat vad som var en ledande position på ett område som inte bara har betydelse för offentlig sektor, utan också har betydelse för det svenska näringslivet. - Nu måste Gunnar Lund sluta att förneka att Sverige förlorat sin ledande position, och i stället börja presentera konkreta åtgärder för att Sverige och den svenska förvaltningen skall kunna återinta den ledarplats som vi en gång hade. Att hänvisa till 24-timmarsdelegationen håller knappast. Nu måste Lund själv kliva in och ta ansvar för arbetet med e-förvaltningen, säger Peter Egardt. - Stockholms Handelskammare har tidigare pekat på vad som krävs: mätbara mål, tydliga tidplaner och ett ökat ansvar för de generaldirektörer som inte prioriterar både modernisering och effektivisering. Handelskammaren anser också att regeringen bör anordna öppna hearings, årligen, med generaldirektörerna för de större myndigheterna där dessa får redovisa hur de använder IT i sin verksamhet för att hushålla med skattebetalarnas pengar. - Låt dessa hearings bli årliga utvärderingar av var Sverige står och hur svensk e-förvaltning kan utvecklas. Näringsliv och medborgare måste få insyn i utvecklingen, annars riskerar den tydligen att bli en avveckling. Hur många undersökningar behöver Gunnar Lund för att förstå att något har gått fel?