Svenska Handelskammarförbundet: Tillväxten i Sverige är beroende av en långsiktig energipolitik

De svenska Handelskamrarna välkomnar att näringsministern vill ha en bred energidiskussion. Näringslivet har en tydlig roll att spela och tänker ta en aktiv del i diskussionerna. I frågor av stor vikt för näringslivet samlas styrelser och ledning för hela Handelskammarförbundet för diskussion. Det första Handelskammarmötet på fyra år fördjupar sig därför i energifrågan och näringslivets roll och ansvar. Tillväxten i Sverige är beroende av en långsiktig energipolitik. Bara de senaste åren har svenska företags energiskatter ökat med 15-20 miljarder kronor. Denna ökning är ett allvarligt hot mot företagens konkurrenskraft, tillväxten och jobben i Sverige. På Handelskammarmötet presenteras en rapporten ”Hög tid för ny energipolitik”. Den lanserar ett handslag mellan regeringen och näringslivet ska resultera i en bred politisk överenskommelse om långsiktigt hållbara spelregler för företagens energitillförsel. Rapporten överlämnas på mötet till näringsministerns statssekreterare, Ola Alterå. Tid: den 26 mars 2007 kl. 13.00-16.30 (rapporten om energi presenteras kl. 13.40) Plats: Handelskammarhuset, Västra Trädgårdsgatan 9 Anmälan om medverkan görs till Stockholms Handelskammares informationschef, Andreas Krohn, andreas.krohn@chamber.se eller 0703-51 32 22. Program för seminariet: 13.00 Jens Spendrup, Ordförande Stockholms Handelskammare, hälsar alla välkomna 13.10 Ola Alterå (c), Statssekreterare Näringsdepartementet, redogör för Regeringens energipolitik 13.40 Jan Sandberg, vice VD Stockholms Handelskammare, presenterar Handelskamrarnas Energirapport 14.00 Diskussion 14.30 Paus 14.50 Thomas Korsfeldt, Generaldirektör Energimyndigheten, redovisar fakta om svensk energi ur ett samhälls- och tillväxtperspektiv 15.10 Hans von Uthmann, Nordenchef Vattenfall; Energimarknaden lokalt och globalt, utmaningar och möjligheter 15.30 Christian Lundberg, Sverigechef Fortum; Det behövs ännu mer energi och elkraft i Sverige och Norden 15.50-16.30 Frågor, diskussion, summering, avslutning; Peter Egardt, VD Stockholms Handelskammare