Svenska företag bland de mest optimistiska i Europa

Eurochambres' Economic Survey 2005: Svenska företag bland de mest optimistiska i Europa De svenska regionerna har återhämtat sig kraftigt jämfört med för ett år sedan och de svenska företagen är nu bland de mest optimistiska i hela Europa. Mest glädjande är att investeringarna och nyanställningarna nu ser ut att ta fart. Svenska företag är fulla av självförtroende. Av totalt 118 regioner ligger 6 svenska regioner i topp 10 för konfidensindikatorn ”total utveckling”. Eurochambres’ Economic Survey, EES, är de europeiska handelskamrarnas årliga gemensamma konjunkturundersökning av Europas regioner. I undersökningen, som presenterades vid en pressträff på Handelskammaren i dag, har 76 000 företag i 27 länder deltagit, vilket gör den till den i särklass största i sitt slag. Den europeiska konjunkturen har gradvis förstärkts under det gångna året. Årets EES tyder på att denna utveckling kommer att fortsätt under 2005. Störst är optimismen i de nya EU-medlemsländerna. I vårt närområde kan man konstatera att Lettland och Litauen hör till dem som visar upp den mest positiva bilden medan Estland, som tidigare var bäst i klassen bland de baltiska länderna, nu ser ut att ha tappat fart. Bland de gamla EU-länderna är det Sverige tillsammans med Irland och Danmark som visar störst optimism inför 2005. Vad som istället tynger ner Europa är att den stora tyska ekonomin alltjämt går hackigt. – Tyska företag planerar att minska antalet anställda och dra ner på sina investeringar 2005, tvärtemot sina kolleger i de flesta andra europeiska länder, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare och vice ordförande i Eurochambres. För att på allvar få upp tillväxten inom EU krävs det att Tyskland, som är loket i den europeiska ekonomin, åter får fart på hjulen. Den senaste konjunkturuppgången ser ut att ha gynnat samtliga svenska regioner. De stora exportframgångarna har gynnat både Norrland, där råvaruindustrin väger tungt och Västsverige, där den traditionella verkstadsindustrin är viktig. Samtidigt har uppgången för IT och telekom gynnat Stockholmsregionen. Företagen i huvudstaden är också de som har störst planer på att nyanställa och investera nästa år. – Det är mycket glädjande att Stockholmsföretagen äntligen planerar att börja nyinvestera, säger Peter Egardt. Det ställer emellertid än högre krav på beslutsfattare att göra de satsningar på bostäder och infrastruktur som krävs för att denna positiva utveckling inte skall bromsas in i förtid.