Storstadsfokus behövs för långsiktig tillväxt

Med anledning av budgetpresentationen lämnar Maria Rankka, VD för Stockholms Handelskammare, följande kommentar:

- Regeringen ska ha beröm för att budgeten är stark trots en orolig omvärld. Budgeten borde däremot ha innehållit fler åtgärder som stärker landets och huvudstadsregionens långsiktiga tillväxtförutsättningar.

Trots att en lång rad utredningar visar att ett avskaffande av värnskatten inte påverkar statsfinanserna, håller regeringen fast vid en skatt som särskilt slår mot huvudstadsregionen.

- Värnskatten ska ses i perspektiv av att Stockholm kommer sakna drygt 70 000 högutbildade om tjugo år. Ska utbildning löna sig och ska vi kunna konkurrera på en global kompetensmarknad kan vi inte ha avsevärt högre marginalskatter än viktiga konkurrentländer.

Huvudstadsregionen växer med två fullsatta SL-bussar varje dag och behoven inom infrastruktur och bostäder sätter stor press på regionens möjligheter att vara den tillväxtmotor landet behöver.

- Det är bra att regeringen de senaste åren har satsat pengar på infrastruktur. Men en under decennier eftersatt infrastruktur behöver ännu mer investeringar i främst huvudstadsregionen. Vi behöver hitta nya sätt att finansiera och organisera byggandet av ny infrastruktur. Här behövs nytänkande från regeringens sida.

Att regeringen förbättrar möjligheten för allmännyttiga stiftelser att kunna ge pengar till kulturella ändamål är utomordentligt.

- Ett vitalt kulturliv är viktigt för att locka kreativa och skapande människor till regionen. När nu regeringen ökar möjligheten för allmännyttiga stiftelser att kunna ge pengar till kulturella ändamål så är det en viktig åtgärd för regionens attraktivitet, avslutar Maria Rankka.

För mer information kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 000 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.