Stockholmsmötet 2008: ”Samverkan för ett Stockholm i världsklass”

På årets Stockholmsmöte, som är det femte i rad, talar bland andra Ericssons VD Carl-Henric Svanberg, Näringsminister Maud Olofsson, ordförande för Swedbank Carl Eric Stålberg och Klockgrossistens VD Ayad Al Saffar. Mötet arrangeras med gemensamt värdskap av Stockholms stad och Stockholms Handelskammare.

- Näringslivet har en nyckelroll i utvecklingen och marknadsföringen av Stockholmsregionen. Stockholmsmötet erbjuder en unik arena för diskussion om vilka åtgärder som vi gemensamt behöver vidta för att göra Stockholm till en storstadsregion i världsklass, säger Sten Nordin, Finansborgarråd i Stockholm.

- Handelskamamren har under lång tid verkat för att de stora partierna i Stockholm ska samverka kring de för regionen viktiga tillväxtfrågorna. Det är därför glädjande att Stockholmsmötet nu arrangeras för femte gången med gemensamt värdskap mellan staden och Handelskammaren. För att Stockholm ska kunna hävda sig i en allt tuffare internationell konkurrens krävs att vi alla drar åt samma håll här hemma och med en gemensam Stockholmsanda bidrar till vår regions tillväxt och välstånd. Det krävs gemensamma tag för att få till stånd nödväniga investeringar i infrastruktur, lägre skatter och vässad konkurrenskraft på alla områden, säger Jens Spendrup, ordförande för Stockholms Handelskammare.

För första gången medverkar också en representant för regeringen, Näringsminister Maud Olofsson, på Stockholmsmötet.

- Riksdag och regering har ett ansvar att medverka till att Stockholmsregionen stärker sin internationella konkurrenskraft. Satsningar på infrastruktur som Citybanan och Förbifart Stockholm är helt nödvändiga för att Sveriges mest produktiva region ska kunna fortsätta att växa, avslutar Sten Nordin.

För mer information om Stockholmsmötet kontakta Andreas Krohn, Informationschef, Stockholms Handelskammare, 0703-513222.