Stockholmskonjunkturen slår sin tidigare rekordnivå

Konjunkturen i Stockholm är mycket stark och siffrorna för första kvartalet 2007 är högre än den tidigare rekordnoteringen från föregående kvartal. Byggindustrin visar på mycket starka framtidsutsikter och datasektorn är hetare än under IT-åren i början av 2000-talet. Sysselsättningen fortsätter också att öka. Det visar den Stockholmsbarometer för kvartal 1 år 2007, som Stockholms Handelskammare presenterar i dag. - Stockholmskonjunkturen är rekordstark och det är glädjande att företagen anställer i allt större utsträckning. Handelskammarens prognos om 50 000 nya jobb i regionen kommer därmed att stå fast. Det är också tydligt att Stockholmsregionen drar upp tillväxten i hela landet. Därför är det viktigt att regeringen nu tar den chans som finns att satsa på att Stockholm ska kunna växa ytterligare. Näringslivet i Stockholms väntar sig snabba och positiva besked om viktiga satsningar på infrastrukturen som Citybanan och Förbifart Stockholm. Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, med anledning av Stockholmsbarometern. – De flesta kurvor pekar uppåt. Vi kan se särskilt höga nivåer inom byggindustrin och databranschen. Samtidigt lider många sektorer av brist på kompetent personal, vilket hämmar utvecklingen för dem. Sett överlag är detta 2000-talets starkaste konjunktursiffror, kommenterar Johan Treschow, ansvarig för ekonomisk analys på Stockholms Handelskammare. Rapportens huvudpunkter: * Stockholm har en fortsatt stadig konjunkturuppgång under första kvartalet i år. I stort sett samtliga branscher visar upp en fortsatt positiv bild. Konjunkturindikatorn, som består av konfidensindikatorn för samtliga branscher, stiger från 31 till 34. För riket som helhet sjunker indikatorn från 26 till 25. * Byggindustrin redovisar en stark utveckling under perioden. Konfidensindikatorn, som konstrueras genom en sammanslagning av tre frågor, stiger från 29 till 60, vilket är den högsta noteringen sedan undersökningen startade år 2000. Orderstocken stärks under kvartalet och trenden förväntas fortsätta. * Databranschen redovisar fortsatt stark utveckling och konfidensindikatorn mäts till högsta nivån sedan undersökningen startade år 2000. Inom branschen ökar nyanställningar, men också problemen med att finna rätt kompetens. Företagen förväntar sig fortsatt positiv utveckling av verksamheten med ökad efterfrågan, högre priser och förbättrad lönsamhet. * Sysselsättningen fortsätter att öka. Främst är det inom byggindustrin, sällanköpsvaruhandeln, databranschen och uppdragsverksamheten som nyanställningar sker. Det är huvudsakligen också i dessa branscher det råder brist på personal, vilket på sikt kan hämma tillväxten. Hela rapporten finns på: http://www.chamber.se/se/naringsplitik/konjunkturanalyser/stockholmsbarometern/ Pressbilder på Peter Egardt och Johan Treschow finns på: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Om Stockholmsbarometern Stockholmsbarometern tas fram av Konjunkturinstitutet på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Materialet bygger på den rikstäckande Konjunkturbarometern, från vilken svaren för Stockholms län har brutits ut och bearbetats. Stockholms Handelskammare tolkar och analyserar resultatet. Stockholmsbarometern ges ut varje kvartal med siffror från första kvartalet år 2000. Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se