Stockholmsbarometern 3:e kvartalet 2005: Fortsatt förstärkning av konjunkturläget i Stockholm – handel och export lyfter regionen Konjunkturen i Stockholm fortsatte uppåt under årets tredje kvartal. Handeln, industrin och byggbranschen är starka sektorer, liksom uppdragsverksamheten som är regionens största. Byggföretagen spår dock brist på arbetskraft, uppdragssektorn har svårt att rekrytera nyckelmedarbetare och få andra branscher planerar att anställa. Det framgår av Handelskammarens Stockholmsbarometer som presenterades i dag. Barometern är framtagen tillsammans med Konjunkturinstitutet och bygger på uppgifter från 1051 företag i regionen. Stockholmsregionen är tillbaka som tillväxtmotor - i årets tredje Stockholmsbarometer noteras den högsta nivån på det allmänna konjunkturläget sedan år 2000. Även rikskonjunkturen är positiv just nu, men uppgången är starkare i Stockholm. Bygg, handel och tillverkningsindustri är de främsta framgångsbranscherna. Bygg- och uppdragsbranscherna spår ökade anställningsbehov, medan övriga branscher förväntar sig lägre. · Byggandet ligger på fortsatt höga nivåer. Hela 75 % av företagen rapporterar ökat byggande under tredje kvartalet. Hotet mot en fortsatt positiv utveckling i byggbranschen är brist på arbetskraft – nu uppger vart femte företag problem att hitta arbetskraft mot bara vart hundrade tidigare i år. · Positiv utveckling på börsen, låga räntor och högre reallöner har gett stockholmarna ökat konsumtionsutrymme, vilket syns i rekordsiffror för detaljhandeln. Konjunkturen för sällanköpshandeln (detaljhandeln exklusive livsmedel och motorfordon) är den bästa på drygt tre år. Uppgången i handeln skapar dock inga jobb – tvärtom räknar branschen med minskat personalbehov. · Under årets tredje kvartal vände den tidigare negativa utvecklingen under året för tillverkningsindustrin. 84 % av företagen rapporterar ökad orderingång och samtidigt drar exportindustrin nytta av en svagare krona. Även här minskar dock efterfrågan på arbetskraft. - Totalt sett ser det positivt ut för Stockholm under den närmaste tiden, säger Peter Egardt, VD på Stockholms Handelskammare. - Men det är bekymmersamt att både byggföretagen och tjänstesektorn har svårt att få tag på arbetskraft, och att övriga branscher som går bra tvekar att anställa. Det riskerar att kväva Stockholms positiva utveckling redan nu, fortsätter Egardt. - Vi måste underlätta för duktiga människor även från andra regioner och länder att komma hit och arbeta. Men det kräver en annan attityd från fackföreningarna, bättre villkor för tjänsteföretagen och satsningar på trafik och bostäder. Sverige behöver Stockholm som tillväxtmotor, avslutar Peter Egardt. Om Stockholmsbarometern Stockholmsbarometern tas fram av Konjunkturinstitutet på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Materialet bygger på den rikstäckande Konjunkturbarometern, från vilken svaren för Stockholms län har brutits ut och bearbetats. Stockholms Handelskammare tolkar och analyserar resultatet. Stockholmsbarometern ges ut varje kvartal sedan första kvartalet år 2000. Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Hela rapporten och bakomliggande datafiler finns på http://www.chamber.se/se/naringsplitik/konjunkturanalyser/stockholmsbarometern/ Högupplöst bild på Peter Egardt finns på http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se