Stockholms sista chans?

Stockholmsregionen är i ett skriande behov av ny infrastruktur för att överleva i den globala konkurrensen. I dag lämnade Statens förhandlingsman, Carl Cederschiöld, sitt slutresultat av den så kallade Stockholmsförhandlingen till regeringen. Handelskammaren välkomnar förslaget, som troligen är Stockholms sista chans att lösa trafikinfarkten. - Det är glädjande att det nu finns en politisk majoritet för att lösa Stockholms akuta trafikproblem. Handelskammaren ser dock gärna att satsningar som tunnelbanan till Nacka genomförs betydligt tidigare än vad som anges i den tidsplan som nu presenteras. Handelskammaren välkomnar också den öppning som ges för en privatfinansierad Österled. Samtidigt är det oroväckande att politiska hot från tillväxtfientliga partier försvagar den betydligt bredare politiska majoritet som egentligen finns för förslaget. Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, med anledning av statens förhandlingsmans utredning, den så kallade Stockholmsförhandlingen. Peter Egardt har också själv deltagit i utredningen som näringslivets representant. - Nu måste regeringen ta sitt ansvar för paketet. Att inte investera kostar också pengar. Hittills har Stockholmarna förlorat 50 miljarder kronor i minskad tillväxt eftersom Dennispaketet inte fullföljdes. Om Cederschiölds förslag inte genomförs kommer den notan att växa till långt över 100 miljarder. Pengarna hamnar hos de regioner i Europa som vågar investera i goda förutsättningar för näringslivet. Det har Stockholm inte råd att gå miste om, avslutar Egardt. För mer information, kontakta Andreas Krohn, Informationschef, 0703-512 222 Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se