Stockholms läns varuexport ökar starkt – men exporten till Storbritannien faller brant

Varuexporten från Stockholms län ökar med 14 procent, motsvarande ett värde av 43 miljarder kronor.

Samtidigt ökar antalet exportföretag i länet till en ny högstanivå.

Stockholm är och ska vara landets ekonomiska motor. Därför är det glädjande att se att ungefär en tredjedel av hela den svenska varuexportökningen kommer från Stockholm, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Helt nya siffror från SCB visar att Stockholms läns varuexport växer från 309 till 352 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning med 43 miljarder kronor eller 14 procent.

Varuexporten växer samtidigt i alla län och Stockholms län står för 32 procent av den totala ökningen.

- Det är intressant att Stockholm, som länge brottats med en dysfunktionell bostadsmarknad och en tämligen akut kompetensbrist, ändå klarar av att leverera så pass stora ökningar. Samtidigt så är just bostads- och arbetsmarknaden flaskhalsar som kommer behöva reformeras om det ska kunna fortsätta lika starkt, säger Stefan Westerberg.

De marknader som utvecklas starkast för Stockholms del är USA (plus 47 procent) och Danmark (plus 39 procent) samtidigt som Storbritannien (minus 17 procent) är en marknad som försvagas ordentligt.

- Att just Storbritannien går nedåt markant är inte alls förvånande. Hela den osäkra situationen runt Brexit leder naturligt till att företag fokuserar på andra marknader och lägger mer resurser på att göra affärer i andra länder, säger Stefan Westerberg.

Siffror för Stockholms utrikeshandel med varor bifogas som PDF.