Stockholms Handelskammare välkomnar att flygskatten avskaffas

Stockholms Handelskammare välkomnar att flygskatten avskaffas

Regeringen har i dag meddelat att flygskatten på både inrikes och utrikes resor kommer att avskaffas. Att stärka det svenska flygets konkurrenskraft är avgörande för Sveriges utveckling. Flyget spelar en central roll i att binda ihop landets regioner och knyta Sverige närmare omvärlden, vilket är av stor betydelse för både privatpersoner och företag. Stockholms Handelskammare har länge arbetat för att främja utvecklingen av svenskt flyg, med särskilt fokus på Arlanda flygplats.

- Vi välkomnar att regeringen avskaffar flygskatten. Den har varit skadlig för svensk konkurrenskraft. Samtidigt är det viktigt att flyget ställer om – och det kommer nu att ske genom EU:s gemensamma utsläppshandelssystem. Att då ha nationella särregleringar är inte rimligt, säger Daniella Waldfogel, vd på Stockholms Handelskammare.

Arlanda flygplats har över tid förlorat i konkurrenskraft, särskilt i förhållande till Köpenhamns flygplats men även gentemot Helsingfors. Om denna negativa utveckling fortsätter kan det hota Stockholms roll som Nordens centrum för internationella huvudkontor.

- Stockholm måste bibehålla positionen som den naturliga tillväxtmotorn i Sverige och vara det främsta navet för internationella företag i Norden. Det här är goda nyheter för svensk konkurrenskraft,
avslutar Daniella Waldfogel.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se