Stockholms Handelskammare uppmanar Svenska kraftnät: Dra tillbaka förslaget som riskerar att höja stockholmarnas elpriser

Svenska kraftnäts förslag till ny modell för att beräkna kapaciteten i stamnätet, så kallad flödesbaserad kapacitetsberäkning, riskerar att höja stockholmarnas elpriser med upp till 15 procent. Stockholms Handelskammare uppmanar myndigheten att dra tillbaka det liggande förslaget.

Svenska kraftnät har lagt fram förslag som kan leda till att vårt nationella elsystem blir en del av ett större europeiskt nätverk. Detta förslag bortser från att svenska elkunder redan har investerat i vårt nationella elnät, och i stället fördelas kapaciteten utifrån vad som gynnar Europa som helhet. Det finns en risk att detta kan leda till att överföringskapaciteten mellan grannländer, via Sverige, prioriteras framför inhemska behov.

- Svenska kraftnäts nya förslag riskerar att överföringskapaciteten i stamnätet ges bort till andra länder, vilket i sin tur kan höja elpriserna i Sverige. Det är fel väg att gå, säger Karin Emanuelli, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare.

Syftet med förslaget är att skapa en mer enhetlig europeisk elmarknad, men det kan innebära högre kostnader för svenska elkunder. Enligt Energiföretagen kan priserna för företag och hushåll i Sverige öka med upp till 15 procent under vissa delar av året.

- Stockholms Handelskammare uppmanar Svenska kraftnät att dra tillbaka det nuvarande förslaget och göra en noggrannare analys av dess konsekvenser. Fokus bör i stället ligga på alternativ som garanterar stabila och förutsägbara elpriser, så att vi inte skadar svensk konkurrenskraft eller bromsar den gröna omställningen, avslutar Karin Emanuelli.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se