Stockholms Handelskammare begär större stödåtgärder: "Klarar inte mer"

Stockholms Handelskammare begär större stödåtgärder: "Klarar inte mer"

Regeringen har i dag meddelat ytterligare skärpningar av restriktionerna kopplat till pandemin.

Stockholms Handelskammare menar att det måste efterföljas av starkare ekonomiska stödåtgärder.

- Hotell, restauranger, taxi, detaljhandel och evenemangsverksamhet har i princip genomgått en svältkur senaste halvåret och klarar inte mer. Stöden måste utökas och göras enklare, säger Stefan Westerberg, chefesekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har tidigare påpekat att exempelvis omställningsstödets hårda gräns, där endast företag som tappat 50 procent av omsättningen kan få stöd, är för svart-vit.

Med dagens skärpta restriktioner bedömer Stockholms Handelskammare att situationen blir än mer ansträngd för flera sektorer som redan har det svårt.

- Nu måste stöden också utökas på samma sätt som restriktionerna. Det behöver bli enklare att söka, tidshorisonten behöver förlängas och det är sannolikt så att takbeloppet, som är 30 miljoner kronor för omställningsstödet, skulle behöva höjas avsevärt, säger Stefan Westerberg.

- De stöd som funnits så här långt har inte varit perfekta, men de har fungerat. Nu när restriktionerna skärps efter en lång och ihärdig kris så måste också stöden utökas och göras generellt generösare, säger Stefan Westerberg.