Stockholmarna gillar att Stockholm växer

Stockholm är en av Europas snabbast växande regioner. För närvarande växer regionen med två fullsatta SL-bussar varje dag. En ny undersökning från Demoskop visar att åtta av tio stockholmare gillar att Stockholm växer.  En majoritet av stockholmarna tycker även att det är bra med förtätning och att Stockholm växer på höjden. Yngre är mer positiva till att bygga skyskrapor än vad äldre är.

- Stockholmarna har en pragmatisk och positiv syn på att befolkningen växer kraftigt i regionen. De ser fördelarna med en starkare ekonomi, fler jobb och en mer varierad och attraktiv stad.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

- Stockholm behöver förtätas. Därför är det bra att stockholmarna är positiva till att bygga på höjden. Politiker som går till val på en tillväxtpolitik har därmed goda möjligheter att vinna stockholmarnas förtroende, avslutar Maria Rankka.

Rapporten kan laddas ner på www.chamber.se.

Kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, för mer information 073-633 55 55.

Fakta om Demoskopundersökningen:
Stockholms tillväxt är positiv
* Åtta av tio anser att det är mycket eller ganska positivt att Stockholm växer. Mest positiva är yngre och de som bor i innerstaden. Skyskrapor välkomna i det egna boendeområdet
* En knapp majoritet är positiva till skyskrapor och förtätning av centrum, förslagen är mest uppskattade av män, yngre och boende i innerstaden.
* De som gärna ser skyskrapor i Stockholm är överlag även positiva till sådana byggnader i det egna boendeområdet.

1 140 stockholmare intervjuades 7-13 januari 2014.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 000 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.