Stockholm - sämst återhämtning i kollektivtrafiken bland Sveriges storstadsregioner

En ny sammanställning från Stockholms Handelskammare visar att Stockholmsregionen har haft den svagaste återhämtningen i kollektivtrafiken bland landets storstadsregioner efter pandemin.

Statistik för helåret 2023 visar att kollektivtrafiken i Stockholm endast har återhämtat sig till 83% av nivåerna från 2019. Detta är betydligt lägre än både Skånes 97% och Västra Götalands 91%, vilket understryker Stockholms långsammare återhämtning.

– Kollektivtrafiken är en grundpelare för Stockholmsregionens tillväxt och framtida utveckling. Tyvärr ser vi att utvecklingen för Stockholms kollektivtrafik går åt fel håll. Stockholms Handelskammares budskap till majoriteten i Landstingshuset är därför tydligt: sluta skär ner på kollektivtrafiken och återställ de linjer och avgångar ni tagit bort, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Siffrorna över återhämtningen i svenska storstadsregioner är sammanställd utifrån öppna källor och jämför helåren 2019 och 2023.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se