Stockholm agerar motor för stark ökning av svensk varuexport

Stockholm agerar motor för stark ökning av svensk varuexport

Sveriges varuexport ökar från 1 285 miljarder kronor till 1 419 miljarder kronor.

Även antalet exporterande företag ökar tydligt och exporten till Nederländerna, Kina och Norge går fram starkt samtidigt som Storbritannien svalnar som marknad.

Den svagare kronkursen har förmodligen gett skjuts till exporten som helhet. Samtidigt är det också tydligt att Stockholm står för en rejäl bit av kakans totala ökning, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Den samlade varuexporten från Sverige ökar från 1 285 miljarder till 1 419 kronor, en ökning med 134 miljarder kronor. Det visar helt nya siffror över 2018 års varuexport som Stockholms Handelskammare beställt av SCB.

Av ökningen kan 43 miljarder, omkring 32 procent, härledas till exportföretag i Stockholms län.

- Stockholm är den storstadsregion som ökar sin andel allra mest. Huvudstaden är och ska vara den svenska ekonomins motor och vi tycker att det är väldigt glädjande att det går så pass bra trots att regionen brottas med stora utmaningar i den dysfunktionella bostadsmarknaden och den akuta kompetenskrisen, säger Stefan Westerberg.

De exportmarknader som går allra bäst för Sverige är Nederländerna (plus 19 procent), Kina (plus 15 procent) och Norge (plus 14 procent).

Samtidigt ökar Storbritannien med svaga 1 procent och för exportföretag i Stockholms län är marknaden nedåtgående med en negativ volym på 17 procent.

- Att just Storbritannien sticker ut i negativ bemärkelse är ingen överraskning, med tanke på den kaotiska situationen runt Brexit som gör att företagen fokuserar mer på andra marknader. Samtidigt ska man se helheten, exporten går bra och Sveriges varuexport som andel av BNP fortsätter att öka, säger Stefan Westerberg.

Fördjupande statistik för svensk varuexport bifogas som PDF.