Stockholm är en av världens hetaste städer

I veckan publicerar den ansedda amerikanska tidskriften Fortune Magazine en rankning av de 15 hetaste affärsstäderna i världen. Redan nu avslöjar Fortune på sin hemsida att Stockholm är en av de platser som de anser attraktiva för företagande och affärer.

- Stockholm och huvudstadsregionen är en tillväxtmotor i Europa och vi har stor potential. Vi har många fördelar som internationella företag börjar få upp ögongen för, men vi har också ett antal utmaningar. När befolkningen växer med två SL-bussar varje dag ökar kraven på investeringar i infrastruktur, bostäder och utbildning. Företagsklimatet är bra, men även solen har sina fläckar. Det finns tillväxtskadliga skatter som regeringen lätt skulle kunna åtgärda, det säger Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

Se rankingen på http://money.cnn.com/magazines/fortune/global500/2011/hottest_cities/

Pressbilder på Maria Rankka finns på www.chamber.se/pressbilder-ny.aspx

För mer information kontakta Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, 08-555 100 00.

Stockholms Handelskammare är sedan 1902 den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen, som omfattar Stockholms och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.