Stärkt samarbete mellan Sveriges Handelskamrar

Landets 11 regionala handelskamrar går samman i ett nytt nätverk som får namnet Sveriges Handelskamrar. Syftet är att kunna driva de näringslivsfrågor som är gemensamma över landet med större kraft, exempelvis synen på offentlig privat samverkan, energifrågor samt skatter.

– Vi har fram till nu saknat ett nationellt nätverk som alla handelskamrar stått bakom, säger Johan Trouvé, VD på Västsvenska Handelskammaren. Även om vi först och främst är regionala organisationer så är vi också en stark kraft att räkna med nationellt och internationellt för att förbättra företagens villkor. Det ligger i handelskamrarnas natur att vara lokala. Vi ingår i ett nätverk med 12 000 handelskamrar i världen och 50 000 000 medlemsföretag.

En viktig fråga inom samarbetet är infrastrukturfrågorna där Sveriges Handelskamrar vill se flera OPS-lösningar mellan det privata näringslivet och staten. Andra viktiga gemensamma frågor är energipolitiken, kompetensförsörjningen samt att höja nivån på den kommunala servicen för företagen.

– Vi blir i och med detta gemensamma nätverk också bättre på att driva EU-frågor och handelsfrågor genom vår europeiska organisation, Eurochambres, där Sverige redan tidigare varit starkt. Detta är särskilt viktigt för små medlemsföretag som inte har samma möjlighet som storföretagen att lägga resurser själva på att påverka politiken på plats i Bryssel. Mer än 50 procent av all lagstiftning som påverkar företagen kommer från EU, säger Maria Rankka, VD för Stockholms Handelskammare.

Sverige har 11 regionala handelskamrar som kommer att ingå i det nya nätverket – Norrbottens Handelskammare, Västerbottens Handelskammare, Handelskammaren Mittsverige, Mellansvenska Handelskammaren, Handelskammaren Värmland, Handelskammaren Mälardalen, Stockholms Handelskammare, Östsvenska Handelskammaren, Västsvenska Industri- och Handelskammaren, Handelskammaren i Jönköpings län och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.

För ytterligare information:

Handelskammaren i Jönköpings län
VD Göran Kinnander / 036-30 14 31

Om Sveriges Handelskamrar

Handelskamrarna i Sverige är regionalt baserade näringslivsorganisationer öppna för alla företag. Alla handelskamrar arbetar för att främja företagande, handel och investeringar. De svenska handelskamrarna ger råd om bästa vägen för att etablera kontakter med företag i utlandet. Handelskamrarna har ett unikt affärsnätverk med cirka 12 000 kamrar över hela världen. De erbjuder ett stort antal tjänster till sina medlemsföretag. Många tjänster är också tillgängliga för andra företag, exempelvis handelsdokument och ursprungsintyg, skiljedom, källkodsdeponering, besiktning och utbildning.

Det finns elva handelskamrar som täcker hela Sverige. Om du på egen hand vill leta upp en handelskammare i Europa kan du gå till handelskamrarnas gemensamma europeiska organisation Eurochambres www.eurochambres.be.

Vill du söka en handelskammare var som helst i världen kan du leta i en förteckning med all världens handelskamrar www.worldchambers.com.