SL kan gå miste om nästan en miljard om de väljer bort tunnelbana till Karolinska

75 procent av stockholmarna åker kollektivt till jobbet, vilket i hög grad beror på att Stockholm har ett utbyggt tunnelbanenät. Tunnelbanan står för hälften av alla kollektiva resor eller en miljon resor per arbetsdag. Mot den bakgrunden och dagens klimatdebatt är det dags att bygga ut tunnelbanan.

- Det är hög tid att fatta beslut att bygga ut tunnelbanan i Stockholm. Tunnelbana har högre kapacitet och lägre driftskostnader än spårvägar. Dessutom föreslår de statliga transportverken att staten bör ge 900 miljoner kronor i stöd till byggnation av tunnelbana till Karolinska. Stockholm riskerar att göra ett historiskt misstag om vi vänder ryggen till investeringar i tunnelbana.

Det säger Anna Wersäll, Stockholms Handelskammares chef för regional näringspolitik, med anledning av att Banverket, Vägverket, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket föreslår att regering och riksdag ger 900 miljoner kronor i stöd till byggnation av tunnelbana från Odenplan till Karolinska. Stödet kan utgå om regering och riksdag väljer att utöka den ekonomiska ramen med 15 procent i samband med beslut om trafikverkens förslag till åtgärdsplan för investeringar i infrastruktur.

Läsanvisningar till Nationell plan för transportsystem bifogas nedan.

http://banportalen.banverket.se/Banportalen/pages/7571/ntp_kortversion_090828.pdf (se sida 49).

http://banportalen.banverket.se/Banportalen/pages/7571/bilaga_2b_prioriterad_atgardslista_090821.xls (se punkt 258).

För mer information kontakta Handelskammarens informationschef Andreas Åström på 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se