Skatteverket och Stockholms stad bäst på e-förvaltning

Regeringen har satt som mål att Sverige ska återta en världsledande position inom e-förvaltningsområdet, vilket Handelskammaren välkomnar. I jämförelse med förra årets granskning har det skett förbättringar, men dessvärre tvingas vi konstatera att mycket arbete återstår. Det visar den rapport om e-förvaltning i myndigheter och kommuner som i dag presenteras av Stockholms Handelskammare.

Skatteverket är den myndighet som är bäst på e-förvaltning och Stockholms stad är i topp bland kommunerna.

- Resultaten i rapporten är i många fall nedslående. Exempelvis använder myndigheterna elektronisk upphandling i för liten utsträckning, säger Fredrik Sand, IT-expert vid Stockholms Handelskammare.

- Regeringen måste bli tydligare mot myndigheterna. Det gäller särskilt rätten att ta del av offentliga data där 21 av 31 myndigheter uppgav att de inte publicerar information om vilka villkor och avgifter som gäller för företag som vill återanvända data. Det gäller också inom informationssäkerhetsområdet där många myndigheter har brister, avslutar Fredrik Sand.

Myndigheterna som är bäst på e-förvaltning:
1. Skatteverket
2. Konsumentverket
3. Migrationsverket
4. Försäkringskassan
5. Tillväxtverket

De fem bästa kommunerna:
1. Stockholms stad
2. Upplands Väsby
3. Linköping
4. Nacka
5. Ale

Kontakta Handelskammarens informationschef Andreas Åström för mer information, 073-633 55 55.

Fakta om undersökningen
Handelskammarens IT-rankning över myndigheter och kommuner omfattar områdena: planering, ansvar och samverkan, informationssäkerhetsarbete, kommunikationskanaler, elektronisk upphandling, elektroniska fakturor, elektronisk identifiering, webbplatsen, besökare och länkar, teknisk tillgänglighet, e-tjänster i kommuner. Tillsammans med mätföretaget Sitescanner mättes också hur stor del av tiden som myndigheternas och kommunernas webbplatser gick att nå.

Undersökningen genomfördes genom utskick av en enkät mellan den 28 september och 15 oktober 2010. Enkäten skickades ut till alla Sveriges 290 kommuner och 66 myndigheter. Av dessa svarade 43 myndigheter och 81 kommuner.

Stockholms Handelskammare är en näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se