Skatteutjämningssystemet urholkar huvudstadsregionens tillväxt

Huvudstadsregionen är landets tillväxtmotor och står för hälften av de statliga skatteinkomsterna. Den tillväxt som skapas i Stockholm sprider sig snabbt till andra större regioner. Men för att regionen ska kunna hävda sig i den globala konkurrensen krävs det att regeringen rensar bort tillväxthindren. Ett stort tillväxthinder är det komplexa skatteutjämningssystemet.

I en ny rapport från Stockholms Handelskammare avslöjas att stockholmarna betalar 8,8 miljarder netto till övriga landet i stället för de 5,5 miljarder i bidrag som systemet ger sken av att regionen får. Varje stockholmare betalar 4 281 kronor per person till övriga landet.

- Hela Sveriges växtkraft försvagas när staten kastar grus i tillväxtmotorn Stockholm. Det är hög tid att staten övertar ansvaret för skatteutjämningen och hjälper kommuner som behöver stöd. Sverige måste satsa på en tillväxtfrämjande politik, det säger Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare.

- Vår region växer med två fullsatta SL-bussar varje dag och för stockholmarna är köer en del av vardagen. Regeringen måste investera mer i storstäderna och ta bort tillväxthindren, det säger Handelskammarens analytiker Sofia Linder.

Läs rapporten på http://www.chamber.se/

Pressbilder på Maria Rankka och Sofia Linder finns på www.chamber.se/pressbilder-ny.aspx

För mer information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 0736-33 55 55.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut.