Satsa på spårbunden kollektivtrafik i Stockholm - det lönar sig

Kollektivtrafiken i Stockholmsregionen måste byggas ut. Den samhällsekonomiskt mest lönsamma satsningen är nya tunnelbanor och pendeltåg, medan nya bussar i egna körfält - som nu planeras i Stockholm - är det mest kostsamma alternativet. Det framgår av rapporten " På spåret - lönsamma kollektivtrafiksatsningar i Stockholm", som tagits fram av Transek på uppdrag av Stockholms Handelskammare. - Stockholm har vuxit med ett helt Malmö sedan 1990, men satsningarna på kollektivtrafiken har inte alls motsvarat befolkningsökningen. I stället har regeringen och majoriteten i Stockholms Stadshus försökt förhindra och bromsa det resande som är kännetecknande för storstaden och en växande arbetsmarknad. Nu när försöket med trängselskatten förhoppningsvis är över kan vi äntligen fokusera på det som Stockholmsregionen behöver: nya trafikinvesteringar och satsningar på kollektivtrafiken. Det förbättrar arbetsmarknaden och gynnar tillväxten, sade Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare vid en pressträff på onsdagen. Det är bara i Stockholms län som det finns så stora resandeströmmar att det är samhällsekonomiskt lönsamt att bygga ut spårbunden kollektivtrafik. Pendeltåg och tunnelbana betraktas ofta som tunga och dyra investeringar, men med hänsyn taget till projektens livstid blir bilden annorlunda. Transeks beräkningar visar att kostnaden per personkilometer för tunnelbanor i Stockholm är 3:95 kronor, för pendeltåg 2:95 kronor och för bussar i egna körfält hela 9:70 kronor. - Regeringen bör lägga in fler angelägna projekt för Stockholm i den investeringsplan för järnvägar som sträcker sig till 2015 och som omfattar 100 miljarder kronor. Dit hör en tunnelbana mellan Kungsträdgården och Nacka via Djurgården. - Stockholm har 57 procent av kollektivresandet i Sverige men får bara 14 procent av de statliga spårinvesteringarna. Staten borde investera där det behövs och ta ett större ekonomiskt ansvar för utbyggnad av spårtrafiken i Stockholm, sade Peter Egardt.