Sänkt krav på aktiekapital bra för nya tjänsteföretag

Ett aktiebolag bör ha ett visst aktiekapital eftersom det utgör ett skydd för dem som gör affärer med bolaget. Samtidigt finns många av de aktiebolag som bildas i dag inom tjänstesektorn, där kravet på ett stort aktiekapital inte är lika viktigt. Där finns en risk att dagens nivå på 100 000 kronor i aktiekapital hindrar nya bolag från att bildas. En sänkning av lägsta tillåtna aktiekapital från 100 000 kronor till 50 000 kronor är därför en rimlig avvägning.

Det skriver Stockholms Handelskammare i sitt remissvar till delbetänkandet om "Aktiekapital i privata bolag" (SOU 2008:49). Handelskammaren avstyrker dock utredningens alternativ om att aktiekapitalen kan sättas till en krona samt också förslaget att aktiekapitalet ska kunna betalas in successivt.

- Sverige blir allt mer beroende av att tjänstesektorn kan expandera. Storleken på aktiekapitalet kan vara ett hinder för att nya tjänsteföretag ska startas. Det är därför välkommet, i all synnerhet i skuggan av dagens finanskris, om trösklarna för nya företag kan sänkas på detta sätt.

Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, med anledning av Remissen.

Hela remissvaret finns på: http://www.chamber.se/press/remiss_aktiekapital.pdf

Mer information: Andreas Krohn, Informationschef Stockholms Handelskammare, 070-3513222.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se