Sänkt flyttskatt frigör 15 000 bostäder

Bostadsbristen hämmar tillväxten i storstadsregionerna. Att Sverige har norra Europas högsta flyttskatter förvärrar situationen ytterligare. Sänkt flyttskatt kan frigöra 15 000 bostäder varje år. Det är hög tid att förbättra rörligheten på bostadsmarknaden.

- Det kostar i genomsnitt en miljon kronor att flytta från en genomsnittlig villa i Stockholmsområdet. Det är för dyrt att flytta och människor blir ofrivilligt inlåsta i sina hem. Under de senaste fem åren har 70 000 bostadsägare avstått från att flytta.

Det säger Stockholms Handelskammares policychef Fredrik Johansson.

- Om flyttskatterna sänks kan det frigöras 15 000 bostäder varje år. På så sätt blir bostadsmarknaden mer rörlig och naturliga flyttkedjor kommer att skapas. En flyttskattereform är nödvändig för att klara det faktum att Stockholm växer med två fullsatta SL-bussar varje dag, avslutar Fredrik Johansson.

Handelskammarens förslag:

* Sänk kapitalvinstbeskattningen vid försäljning av småhus och bostadsrätter till cirka 12-13 procent.

* Ersätt stämpelskatterna för lagfart och pantbrev med avgifter som motsvarar myndigheternas faktiska administrationskostnader. I dag är stämpelskatten/lagfarten 1,5 procent av köpeskillingen plus 825 kronor.

* Avskaffa fastighetstaxeringen. Den fyllde en funktion när det fanns en fastighetskatt.

* Se över och fasa ut uppskovsreglerna. I dag går det att skjuta upp kapitalvinstbeskattningen och betala en ränta på beviljat uppskov. Uppskovet kan betraktas som ett lån från staten. Maxtaket är på 1450 000 kronor.

* Reformen behöver finansieras och det bör rimligen ske inom bostadssektorn och som en del av ett bredare reformpaket. En möjlighet skulle kunna vara att se över dagens ränteavdrag.

För ytterligare kommentarer kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, andreas.astrom@chamber.se eller 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.