Rapport: Sociala medier har peakat

Rapport: Sociala medier har peakat

Bakgrundskontroller i sociala medier i samband med rekryteringar minskar.

Det är första gången sedan mätningens start som Stockholms Handelskammare noterar en minskning.

- Troligen är det en kombinerad effekt av att nyhetens behag lagt sig och att integritetsfrågor blivit allt högre värderade, säger Lotta Andersson, projektledare på Stockholms Handelskammare.

Första gången Stockholms Handelskammare inkluderade bakgrundskontroller i sociala medier i rekryteringsrapporten uppgav endast 8 procent av företagen att det var någonting man gjorde.

Därefter har siffran stigit år för år till en toppnivå av 41 procent både år 2015 och år 2017.

I årets undersökning uppger 38 procent av företagen att de använder sociala medier som till exempel bloggar, Twitter, Linkedin eller Facebook som en del i sina bakgrundskontroller.

- Vi ser att kurvan planat ut och nu försiktigt börjat gå nedåt, men det är likväl en kontroll som fortfarande är vanligare än att exempelvis kontrollera brottsregister, säger Lotta Andersson.

- Kontroller i sociala medier ser ut att vara ett av flera komplement som företagen använder vid sidan av att kolla av referenser, kontrollera tidigare anställningar och utbildningsbakgrund, säger Lotta Andersson.

Av undersökningen framgår även ett missnöje med tillgången till kompetens. Drygt 44 procent av de svarande uppger att tillgången på kompetent personal blivit sämre jämfört med för ett år sedan.

- Kompetensbristen är ett stort problem som vi länge försökt få regeringen att agera för att lösa. Exempelvis borde utvisningarna av arbetskraft för mindre misstag stoppats för länge sedan, säger Lotta Andersson.