Pressinbjudan: Allt du behöver veta om investeringstvister (ISDS)

Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut är världsledande på internationell tvistlösning och näst störst i världen på att avgöra investeringstvister mellan företag och stater (ISDS). Endast Världsbanken avgör fler investeringstvister. Frågan om investeringstvister har blivit aktuell i samband med frihandelsförhandlingarna mellan EU och USA.

ISDS-mekanismen har varit viktig för europeiska företag och den ger möjlighet att ta upp tvister som inte har kunnat föras i nationella domstolar. ISDS är en nyckelfaktor för att kunna säkerställa ett skydd för investerare.

För att förbättra kunskapsnivån om investeringstvister arrangerar Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut tillsammans med Världsbankens tvistlösningsorganisation (ICSID) ett kunskapsseminarium om investeringstvister. På seminariet deltar Annette Magnusson, generalsekreterare Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut, och Meg Kinnear, generalsekreterare ICSID.

Tid: Måndag den 12 maj kl 11:30-13:30, anmälan från 11:00.
Plats: Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan 2. Lättare lunch ingår.

Kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström för mer information, 073-633 55 55.