Påminnelse: Seminarium i dag om vinter-OS och Paralympics i Stockholm 2026

Påminnelse: Seminarium i dag om vinter-OS och Paralympics i Stockholm 2026

Det går bra för Stockholmsregionen men vi har krävande samhällsutmaningar framför oss. Idrotten skulle kunna vara ett sätt att tag i de samhällsutmaningarna.

Nu handlar det om hur Stockholmsregionen vid ett megaevenemang som OS kan använda den olympiska rörelsen för att skapa ett ökat idrottsutövande bland våra ungdomar. Och kanske kan OS också förena människor från olika bakgrunder med sporten som verktyg?

Vilka möjligheter ger detta evenemang de privata, offentliga och ideella krafterna att samlas kring en bred agenda när världens blickar fokuserar på vintersportens bästa atleter på vår hemmaplan?

Ett vinter-OS och Paralympics i Stockholm år 2026 kan förutom att stärka Stockholms varumärke och skapa positiva effekter för näringslivet, även ge möjligheter för våra yngre generationer.

Välkommen till ett seminarium på Stockholms Handelskammare där vi diskuterar dessa frågor tillsammans med:

Carolina Klüft, en av Sveriges främsta idrottare genom tiderna och ambassadör för OS och Paralympics 2026

Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholms län

Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande i Södertälje

Richard Brisius, vd, OS och Paralympics ansökan, Stockholm Åre 2026

Leif Torstensson, ansvarig integrationsfrågor, Svenska Parasportförbundet

Lillemor Lindell, integrationsansvarig, Riksidrottsförbundet

Bengt Thorsson, vd, Permobil

Pelle Lydmar, entreprenör och ordförande i Visita Stockholm

Stefan Bessman, styrelseledamot, Svenska skidförbundet

Ahmed Abdirahman, näringspolitisk expert, Stockholms Handelskammare. Grundare Järvaveckan och The Global Village

Seminariet modereras av Andreas Hatzigeorgiou, vd, Stockholms Handelskammare.

Tid: 5 februari, 12:00-13:00

Plats: Brunnsgatan 2, Stockholm

Anmälan för media: Maila namn och redaktion till robert.ostholm@chamber.se