Offentlig sektor kan spara flera hundra miljoner med upphandling över nätet

- Sverige har förlorat sin ställning som ledande IT-nation. Nu måste regeringen visa intresse och handlingskraft för att ta tillbaka det svenska försprånget. Det sade Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, när han inledningstalade vid de s k 24-timmarsdagarna - en konferens där myndigheternas utveckling av offentliga tjänster över nätet diskuterades. - Regeringens tröghet med att skapa möjligheter och incitament för myndigheterna att utveckla e-förvaltningen innebär ett stort slöseri med skattebetalarnas pengar. Handelskammarens beräkningar visar att om alla upphandlande enheter gjorde som Ekerö kommun och satsade på en så enkel sak som att ta emot anbuden elektroniskt vid offentlig upphandling skulle den offentliga sektorn lätt kunna spara flera hundra miljoner kronor per år, sade Peter Egardt. Handelskammaren har efterlyst en tydlig strategi för arbetet med 24-timmarsmyndigheten, med tydliga mål och uppföljningar. - Det händer för lite på det här området. Lägg ned alla märkliga grupper, som regeringens IT-politiska grupp och 24-timmarsdelegationen och ersätt dem med en operativ grupp där statsråden ingår. Då blir ansvaret tydligare och man bör följa upp med offentliga utfrågningar av de generaldirektörer som berörs av e-förvaltningen, sade Peter Egardt. - Det krävs också tydliga mål. Regeringen bör till exempel sätta som mål att år 2007 ska alla myndigheter kunna ta emot säker e-post och hälften av alla upphandlingar ska ske elektroniskt. Och det är ett minikrav att regeringen så fort som möjligt ser till att företag kan lämna sina årsredovisningar med e-post till Bolagsverket, sade Peter Egardt.