Nytt nummer av Handelskammartidningen: Sverige leder skatteligan

Sverige har förstaplatsen som ingen vill ha. Vi ligger fortfarande etta i skatteligan kring Östersjön. Stockholms stolta planer på att bli navet för handeln i Östersjöområdet är hotat och risken finns att företagen satsar på andra storstäder i regionen. I det nya numret av Handelskammartidningen har vi kartlagt skatteläget. Läs senaste numret av tidningen här Vart tog de utlovade regelförenklingarna vägen? Det frågar näringslivets skattesakkunnige Krister Andersson: - Jag tycker att företagen måste få möjlighet att koncentrera sig på sina affärsidéer i stället för på den ymniga regelfloran. Livserfarenhet som konkurrensfördel Lång livs- och arbetslivserfarenhet växer fram som konkurrensfördel på den svenska arbetsmarknaden. Seniorerna är inte längre passé och förpassade till att mata duvor i parken. Yrkeslivet behöver inte ta slut för att man nått en viss biologisk ålder. Barbro Westerholm, 74 år, och nyvald riksdagsledamot, är en av dem som är trött på åldersnojan. Kerstin Brunnberg, 65 och nyvald VD för Sveriges Radio, menar att seniorerna många gånger skapar sina egna problem. Turerna kring OMX fortsätter. - Finansplats Stockholm handlar om mer än vem som äger börsen. Jag tänker göra vad jag kan för att bidra till en dialog, säger finansmarknadsminister Mats Odell. - Jag anser inte att det görs någonting alls från politiskt håll för att förverkliga de ambitioner som Finansplats Stockholm byggde på när jag var finansmarknadsminister. Den nuvarande ansvarige ministern verkar ha en närmast apatisk inställning i frågan, svarar Sven-Erik Österberg. Om Handelskammartidningen Handelskammartidningen är Stockholms Handelskammares tidning om näringslivet i Stockholmsregionen. Tidningen distribueras till över 11 000 medlemmar, företag, opinionsbildare, politiker och journalister och varje exemplar läses av fyra personer. Enligt en oberoende undersökning anser 52 % av läsarna att tidningen är den viktigaste informationskällan om näringslivet i Stockholm, mot 32 % för Veckans Affärer och 27 % för Affärsvärlden. Om du vill prenumerera på Handelskammartidningen mailar du info@chamber.se ange namn, adress, telefon, e-post samt antal exemplar du önskar. Marianne Andrée, chefredaktör Handelskammartidningen, 0703-98 54 87 eller marianne.andree@chamber.se