Nytt nummer av Handelskammartidningen: Hamnstad eller bostad?

Det pågår en strid om Stockholms kajer. Ska Stockholm bli en riktig hamnstad igen eller ska bostäder och kontor få ta över i hamnarna?

Det planeras för bostäder i Norra Djurgårdsstaden och Louddens oljehamn ska flytta. Men nye hamnchefen Johan Castwall tror att handeln med de baltiska staterna, Ryssland och Finland kommer att öka och därmed krävs större hamnkapacitet. Stora investeringar behövs för att Stockholm ska klara varuförsörjningen och Johan Castwall är beredd att ta strid med staden för en utökad hamn.

Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist, SEB:s chef Annika Falkengren, kriminologen Leif GW Persson och finansborgarrådet Sten Nordin har gjort det. De har alla sommarjobbat som unga. De berättar tillsammans med andra ”vuxna” hur viktigt det allra första sommarjobbet var för dem. Men dagens unga har det inte lika lätt. 60 000 ungdomar slåss om 6 000 platser. De är den mest välutbildade, beresta och språkkunniga generationen. Men får inga jobb. Nu utmanar Stockholms stad och Ulla Hamilton näringslivet. ”Om ni fixar jobb åt ungdomarna så tar vi fram 3 500 sommarplatser.” Och Swedbank hakar på och uppmanar övriga näringslivet att ställa upp med sommarjobb.

Mecenater behövs i kulturlivet men då krävs att man får göra skatteavdrag, skriver Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare och menar att det är dags för regeringen att möjliggöra ett modernt mecenatskap. Då skulle kulturen få tillgång till nytt kapital och Stockholm skulle till exempel kunna få ett nytt operahus. Fyra av tio stockholmare kan tänka sig att ge pengar till kulturen om de får göra skatteavdrag, enligt en undersökning som Handelskammaren låtit göra.

I nya numret av Handelskammartidningen kan ni även läsa en intervju med Birgitta Stymne Göransson, vd och koncernchef för Memira Holding AB.

Kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström för mer information, 073-633 55 55.