Nytt nummer av Handelskammartidningen: Falska doktorer och oroliga företag

Doktorstitlar och akademiska betyg är till salu. För några tusenlappar kan man köpa falska betyg till nästan vilken utbildning som helst. Ironiskt nog ligger företaget som förfalskar akademiska meriter bara några hundra meter från Centrala Studiestödsnämnden CSN i Stockholm. Det här bedrägeriet sprider sig så arbetsgivarna får se upp. Enligt en undersökning som Stockholms Handelskammare har gjort tillsammans med Infotorg så har varannan personalchef upplevt att arbetssökande har ljugit i sina CV:n.

- Antingen förfalskar man betyg som man inte har eller så köper en falsk examen som ser ut att komma från ett äkta universitet, säger säkerhetsexperten Henrik Carlbark till Handelskammartidningen. Den svenska blåögdheten duger inte längre när man ska anställa folk.

Oron pyr bland de 250 företagen i Slakthusområdet. Framtiden är oviss och man vet inte om man snart måste flytta. Det är Stockholms stads vision om ett område som ska förtätas med bostäder, butiker och restauranger. Ska klubbar och nöjeslokaler tränga ut matföretagen? Borgarrådet Joakim Larsson (M) lovar att inte köra över företagarna men de har inte sett till något samråd ännu.

I det nya numret av Handelskammartidningen berättar vi även om vad som händer när innerstaden flyttar ut.

Kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström för mer information, 073-633 55 55.