Ny Stockholmsbarometer: Positivare tongångar för stockholmsekonomin

Ny Stockholmsbarometer: Positivare tongångar för stockholmsekonomin

Stockholmsbarometern rörde sig svagt uppåt under det andra kvartalet 2024. Barometern ökade med 0,8 enheter till ett värde på 96,3. Det betyder att Stockholmsekonomin ännu inte återhämtat sig och fortfarande befinner sig i ett sämre stämningsläge än normalt. Det visar Stockholms Handelskammares senaste upplaga av Stockholmsbarometern.

- Stämningsläget i näringslivet blir alltmer positivt, men samtidigt ser vi att återhämtningen har mattats av. En rad nya orosmoln har också dykt upp på horisonten. Om det försämrade läget i Mellanöstern fortsätter och konflikten förstärks kan globala handelsmönster påverkas, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Utfallen i Stockholmsekonomins olika sektorer skiljde sig markant. Byggindustrin stack ut genom att stå för den största förbättringen medan tillverkningsindustrin stod för den mest negativa utvecklingen.

- Byggindustrins återhämning drivs primärt av högt tryck på så kallade anläggningsarbeten, som till exempel infrastrukturprojekt. Samtidigt ser vi att bostadsbyggandet fortsatt är på mycket låga nivåer, säger Carl Bergkvist

Stämningsläget bland hushållen i Stockholm fortsatte att förbättras under kvartalet men nivån på konfidensindikatorn indikerar fortsatt att läget på totalen är svagare än ett historiskt normalläge.

- Hushållen uppfattar att det samlade kostnadstrycket kommer ner. Inflationen ligger under Riksbankens mål om två procent, vilket öppnar upp för räntesänkningar framåt. Det kommer ge mer över i plånboken för många – och det ger framtidstro, säger Carl Bergkvist.

Det här är Stockholmsbarometern:
Stockholmsbarometern läser av det ekonomiska läget hos företag och hushåll i Stockholms län. Barometern tas fram av Stockholms Handelskammare fyra gånger per år i samarbete med Konjunkturinstitutet. Stockholms Handelskammare ansvarar för analys och kommentarer.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se