Ny rapport med reformförslag: Flytta ansvaret för arbetskraftsinvandring från Migrationsverket

Stockholms Handelskammares nya rapport ”Kompetenskrisen hotar företagen” visar på höga nivåer av vakanta tjänster, försämrad matchning och en betydligt större andel i långtidsarbetslöshet.

Därför föreslås ett paket av åtgärder.

Av rapporten framgår att Stockholms län i dagsläget har 14 000 vakanta tjänster och det utgör 40 procent av landets totala vakanser, 36 500.

Det framgår också att andelen arbetslösa i Stockholms län som befinner sig i långtidsarbetslöshet ökat från mellan 20-25 procent till närmare 40 procent under den senaste tioårsperioden.

I rapporten konstateras också att en strukturell aggregerad miss-matchning uppstått som gjort att arbetslösheten i Stockholms län ligger kvar på höga nivåer trots en stark konjunktur.

Skulle matchningen fungerat på samma sätt som perioden 1996-2014 så hade det inneburit en två procentenheter lägre arbetslöshet i Stockholm, vilket motsvarar omkring 30 000 fler i arbete.

- Vi visar att Sverige gått från att ha kompetensbrist till en kompetenskris. Problemet finns i hela landet, men Stockholm drabbas värst. Det syns också i tillväxtsiffrorna att företagen har svårt att växla upp och leverera tillväxt, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Därför föreslås ett paket med åtgärder för att rusta, attrahera, värna och underlätta för talanger att bli en del av arbetsmarknaden.

Bland annat föreslås att regeringen bör utreda vilken annan myndighet som skulle kunna ta över ansvaret för arbetskraftsinvandringen från Migrationsverket. Detta ska ske i kombination med regelförändringar för att stoppa kompetensutvisningar och en översyn av hur den ”sexmånadersregeln” tillämpas.

- Kompetensutvisningar måste upphöra. Det börjar bli allt mer tydligt att Migrationsverket inte förstår näringslivets behov utan fortsätter att utvisa nyckelkompetens. Vi behöver de globala talangerna mer än dem behöver oss. Förtroendet för Migrationsverket i denna fråga är nu förbrukat och därför vill vi att någon annan får ansvaret, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Rapporten i sin helhet bifogas som PDF.