Ny Handelskammartidning om ungdomsarbetslösheten

Det är las, lagen om anställningsskydd som hindrar unga att få jobb. Det säger centerledaren, näringsminister Maud Olofsson i det nya numret av Handelskammartidningen. Hon går därmed emot Moderaterna med finansminister Anders Borg i spetsen som håller fast vid dagens arbetsrätt.

Arbetslösheten bland ungdomar har fördubblats på ett år enligt ny statistik. I åldersgruppen 15-24 år är 30 procent utan arbete.

- Det är den svenska blockpolitiken som leder till låsningar i de här frågorna säger Gustav Fridolin, fd riksdagsman för Miljöpartiet. Nu måste företagen ta tag i de här frågorna och agera själva.

- För samhället är det en väldigt farlig utveckling när arbetslöshet har blivit ett normalt tillstånd för ungdomar. Det viktigaste för en jobbsökande ung människa är att få in en första fot på arbetsmarknaden.

Finanskrisen är utmärkt tillfälle att se över etikfrågorna i företagen, menar etikexperten Hans De Geer. Till exempel om toppchefer skor sig med bonusar eller börsmäklare gör insideraffärer. Han får medhåll av Ingrid Bonde, vd för AMF Pension och nyinvald i Handelskammarens fullmäktige. Ett företag som styrs av värderingar är faktiskt mer lönsamt, säger hon.

Läs mer i det senaste numret av tidningen på: www.handelskammartidningen.se

Mer information: Marianne Andrée, chefredaktör Handelskammartidningen, 0703-98 54 87 eller marianne.andree@chamber.se

Om Handelskammartidningen
Handelskammartidningen är Stockholms Handelskammares tidning om näringslivet i Stockholmsregionen. Tidningen distribueras till 12 000 medlemmar, företag, opinionsbildare, politiker och journalister och varje exemplar läses av fyra personer. Enligt en oberoende undersökning anser 71 % av läsarna att tidningen är den viktigaste informationskällan om näringslivet i Stockholms och Uppsala län.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se