Nu måste bromsklossarna ge sig!

Stockholms Handelskammare välkomnar att regeringen nu äntligen gett klartecken till Förbifart Stockholm. I decennier har Stockholm lidit av att bromsklossar och tillväxtfientliga krafter har hindrat regionen från att växa genom att stoppa ny infrastruktur.

Förbifarten är nödvändig för att avlasta Essingeleden och klara kapaciteten i trafiksystem i en region som växer med 30 000 invånare per år.

- Detta är det viktigaste beslutet för att förbättra framkomligheten på vägnätet i Stockholmsregionen på ett halvsekel, säger Handelskammarens VD, Peter Egardt. Jag kräver besked direkt av Mona Sahlin: Tänker Du riva upp detta beslut om det blir ett regeringsskifte?

Nu krävs också snabba beslut för att bygga ut tunnelbanan och anslutningarna till Citybanan så att också kollektivtrafiken får tillräcklig kapacitet. Det kräver att staten skjuter till mer pengar till Stockholmsregionen. Handelskammaren förväntar sig att regeringen i budgetpropositionen i september tillskjuter ytterligare investeringsmedel för detta.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se