Näringslivet lägger förslag om förbättrat östersjösamarbete

- Den ekonomiska integrationen i östersjöområdet har gjort stora framsteg, men ännu finns mängder med hinder för handel, för normala affärsrelationer och ekonomiskt utbyte mellan länderna. Tillsätt en grupp som har i uppdrag att identifiera dessa hinder och föreslå förändringar. Den uppmaningen riktade Peter Egardt, Handelskammarens VD och ordförande i Östersjöstaternas Näringslivsråd, till utrikesministrarna i elva östersjöländer när han talade vid utrikesministermötet i Szczecin i dag. Östersjöstaternas råd är en samarbetsorganisation för regeringarna i östersjöområdet, samt Norge och Island. Till sig har man knutit ett Näringslivsråd, som representerar näringslivet i regionen, och som ger råd och stöd när det gäller att förbättra näringsklimatet och påskynda den ekonomiska integrationen mellan länderna. - För att ta tillvara den ekonomiska dynamik och stora tillväxtpotential som finns i östersjöregionen måste länderna hjälpas åt att undanröja kvarvarande hinder i lagstiftning och regelverk. Den f d danske statsministerns, Poul Schlüter, arbete för att öka den ekonomiska integrationen mellan de nordiska länderna kan tjäna som modell för ett sådant arbete. Det bör ledas av två namnkunniga företrädare - en från de nya marknadsekonomierna och en från Tyskland eller något av de nordiska länderna, sade Peter Egardt. Han poängterade att ett sådant arbete kan vara ett betydelsefullt inslag i kampen mot korruption. Peter Egardt underströk också vid ministermötet vikten av ett framgångsrikt resultat för det arbete som EU och Ryssland inlett när det gäller att undanröja krångel och byråkrati vid in- och utresor i Ryssland. Dagens viseringskrav är ett effektivt hinder för normala affärskontakter.