Fördjupande sifferunderlag bifogas som PDF.

Maj är coronakrisens värsta hotellmånad: Omkring 9 av 10 kronor i intäkter gick upp i rök

Coronakrisens största intäktsras i logiintäkter noteras i maj månad där 84 procent av intäkterna försvann och beläggningen sjönk med 55 procentenheter.

Fallet var ännu brantare i huvudstadsregionen och Stockholms Handelskammare anser att regeringens omställningsstöd nu måste förlängas så att det omfattar åtminstone maj månad.

- Snittpriserna på rum har sänkts radikalt och ändå har beläggningen i princip utraderats fullständigt. Eftersom stödet inte täcker den här månaden finns risken att i grunden sunda företag tvingas bära med sig stora underskott som kan få väldigt tråkiga konsekvenser längre fram, säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har via Benchmark Alliance kartlagt svenska hotells beläggning och snittpriser under coronakrisen. I Stockholms län var beläggningen under maj 2020 så låg som 12 procent, vilket ska jämföras med 78 procent under samma period föregående år.

I riket som helhet föll snittbeläggningen från 71 procent i maj 2019 till endast 16 procent i maj 2020, en minskning med 55 procentenheter.

Samtidigt har snittpriserna på de uthyrda rummen i Stockholms län fallit med 43 procent, från 1  389 kronor i maj 2019 till 796 kronor i maj 2020. Motsvarande siffror för landet var 1  180 kronor i maj fjol och 802 kronor i maj detta år, en prisnedgång med 32 procent.

-  Det har knappt funnits några gäster och de gäster som funnits har i genomsnitt behövt betala betydligt mindre än normalt. Det visar på kraften i krisen och varför just besöksnäringen drabbats så enormt hårt av de restriktioner som människor förhållit sig till, säger Stefan Westerberg.

Sammantaget innebär det att logiintäkterna föll med hela 91 procent i Stockholms län och 84 procent i riket under maj månad jämfört med samma månad året innan. För Stockholms län innebär det att logiintäkterna föll från 979 miljoner kronor i maj 2019 till endast 89 miljoner kronor i maj 2020.

Motsvarande siffror för hela landet är en minskning från 2  189 miljoner till 344 miljoner kronor.

Det betyder att maj har störst bortfall i logiintäkter under coronakrisen.

- Det är oerhört problematiskt att den månad där coronakrisen, så här långt, slår hårdast mot den mest utsatta branschen faktiskt inte ens täcks av omställningsstödet som ska underlätta för näringar som drabbats hårt. Jag hoppas och tror att regeringen inser att det exponerar företag och jobb för en stor risk och helt enkelt förlänger omställningsstödet, säger Stefan Westerberg.