Kunskapsskolan gör upp om Uppsala läns bästa matematikhögstadium

1000 elever deltog i kvalificeringsomgången till tävlingen om Uppsala läns bästa matematikhögstadium 2009. 11 lag från 9 skolor i länet kvalificerade sig för final. Ola Hammarstedt, Alexander Eriksson och Martin Nepstad från Kunskapsskolan i Enköping tog sig till finalen och gör upp om titeln tillsammans med elever från Ärentunaskolan i Storvreta, Tunaskolan i Alunda, Björkvallsskolan i Björklinge, Eriksbergsskolan, Gluntens Montessoriskola, Tiundaskolan, Tunabergsskolan och Gränbyskolan i Uppsala.

Final på Katedralskolan, (Aulan), Skolgatan 2 den 26 mars 2009 kl. 10-14.30

Deltaljerat program: Deltävlingar 10.10-12.30, prisutdelning kl. 13.30-14.30

- "Stort tack för kluriga ochroliga frågor. De har bidragit till många bra funderingar runt matematik och olika lösningsmodeller", sa Karin Andersson, mattelärare på Tunaskolan i Alunda när hon skickade in svaren.

- Handelskammaren ser detta som en tydlig och möjlig åtgärd för att öka ungdomars intresse för utbildningar inom matematik, naturvetenskap, teknik och IT. Här samverkar näringslivet genom Handelskammaren med gymnasieskolan som en del i vårt arbete för framtida kompetensförsörjning i regionen, säger Malin Dacke, projektledare på Stockholms Handelskammare.

- För oss är det självklart att uppmuntra Handelskammaren och Katedralskolan att arrangera den här tävlingen. Det är bevisat att kunskapen i matematik och NO sjunkit i Sverige och vi vill bidra till att vända den trenden, säger Lars Hagel på GE Healthcare.

27 högstadieskolor fanns representerade i den individuella kvalificeringstävlingen som avgjordes ute på respektive skola. Provet bestod av 15 kluriga frågor som eleverna skulle lösa på 60 minuter. Totalt går 11 lag vidare till länsfinalen den 26 mars på Katedralskolan i Uppsala. Tävlingen arrangeras av Katedralskolan tillsammans med Stockholms Handelskammare i Uppsala och GE Healthcare Bio-Sciences och avgörs i tre steg och nu närmast väntar länsfinalen. Anders Wallstiftelsen bjuder Uppsalafinalisterna på resan till den nationella finalen i Malmö, där vinnarna från de elva länsfinalerna möts den 29 maj. Syftet med tävlingen är att popularisera matematiken och intressera fler elever för ämnet.

Se hela listan över de kvalificerade lagen och försök lösa tävlingsuppgifterna på hemsidan www.pythagorasquest.se

För ytterligare information eller kommentarer kontakta:

Malin Dacke, Stockholms Handelskammare: 018-50 29 50 eller 070-508 90 50

Mikael Brant-Lundin, Katedralskolan: 076-119 79 35