Kronprinsessan belönar Sveriges bästa exportföretag

Två svenska företag, KanMed AB i Bromma och Log Max AB i Grangärde, tilldelas idag årets ”Export Hermes”. Priset delas ut av Kronprinsessan Victoria på Världshandelsdagen som arrangeras av Stockholms Handelskammare. Export Hermes tilldelas företag som utmärkt sig på exportmarknaden. Vinnarna av Export Hermes år 2005 är KanMed AB i Bromma och Log Max AB i Grangärde. Juryns motivering lyder: Kan Med AB har med en väldigt liten organisation utvecklat mycket kvalificerade medicinska produkter med höga internationella kvalitets- och säkerhetskrav. Tack vare genomtänkt marknadsföring har KanMed lyckats nå krävande köpare världen över. Log Max AB har utvecklats från ett litet verkstadsföretag till en av världens ledande tillverkare av gripskördaraggregat. Log Max har genom dotterbolag byggt upp en stark ställning i de skogrika delarna av USA, Kanada och Ryssland. Om Export Hermes Export Hermes har sedan 1981 årligen delats ut till svenska företag som har haft en extra framgångsrik export med snabb och stadig exportökning, spridning till många länder och en sund ekonomisk bas. En jury bestående av representanter för Fonden för Exportutveckling och de Svenska handelskamrarna väljer pristagare bland nominerade företag. Ytterligare information: Log Max AB i Grangärde. Kontakta VD Stig Linderholm eller Ulla Hannerz tel: 0240 59 11 42. www.logmax.com Kan Med AB i Bromma. Kontakta VD Jacob Ahlsson. Tel: 08-564 80 630. www.kanmed.se Stockholms Handelskammare. Kontakta Carl-Johan Jargenius, 08-555 100 36.