Kraftig förstärkning av konjunkturläget i Stockholm – och nu börjar jobben

Stockholmsbarometern 2:a kvartalet 2005: Kraftig förstärkning av konjunkturläget i Stockholm – och nu börjar jobben komma Konjunkturen i Stockholm tog rejäl fart under årets andra kvartal. Och nu börjar även jobben komma. För första gången sedan år 2001 är det väsentligt fler företag som ökar antalet anställda än som minskar arbetsstyrkan. Företagen planerar att fortsätta nyanställa även nästa kvartal, om än i något mindre omfattning. Det framgår av Handelskammarens Stockholmsbarometer som presenterades i dag. - Stockholm har lagt in en extra växel och dragit ifrån det övriga riket ytterligare under andra kvartalet, säger Peter Egardt, Vd för Stockholms Handelskammare. Den kraftiga uppgången i byggindustrin fortsatte under andra kvartalet och ligger på den högsta nivån sedan mätningarna började år 2000. Byggföretagen börjar nu se brist på arbetskraft som ett allvarligt problem. Andelen som uppgav arbetskraftsbrist som främsta hinder för ökat byggande steg från 1 procent till 19 procent under andra kvartalet. - Efterfrågan har svängt dramatiskt och arbetskraftsbristen i byggsektorn kan förvärras när planerade jätteanläggningar som Mälartunneln och Norra Länken drar igång, säger Martin Sjöberg, ansvarig för ekonomisk analys på Stockholms Handelskammare. Samtliga delbranscher inom handeln, bortsett från dagligvaror, gick bättre under årets andra kvartal. Bäst går det för sällanköpshandeln. De låga räntorna tillsammans med skattåterbäringen och det dåliga vädret i juni månad bidrog till ökad försäljningsvolym. Efter det kraftiga fallet föregående kvartal har även konjunkturläget för tillverkningsindustrin stabiliserats. Ökad orderingång på den inhemska marknaden bidrog till detta. - Det är positivt att byggandet i Stockholms har tagit fart och att jobben nu ser ut att komma. Bostadsbristen och den otillräckliga infrastrukturen har länge varit två av de främsta tillväxthindren i vår region. Men de uppdämda behoven är enorma. Bostadsbyggandet skulle t o m behöva ligga högre än på dagens nivå under en lång följd av år, säger Peter Egardt. - Tyvärr vilar den ökade sysselsättningen på bräcklig grund. För att få riktig fart på ekonomin krävs det att företagen får framtidstron åter. Vad som behövs är tydliga signaler från regeringen om att den är beredd att satsa på företag och företagande, inte beredskapsjobb i kommuner och på statliga verk, säger Peter Egardt, VD på Stockholms Handelskammare. Hela rapporten finns på www.chamber.se/näringspolitik/stockholmsbarometern