Konjunkturen i Europa rekordstark

Styrkan i den europeiska konjunkturuppgången håller i sig och utsikterna för 2007 ser rekordljusa ut. Flera av indikatorerna är bättre än under de tidigare rekordåren 2000/01. Sverige klarar sig klart bättre än genomsnittet - endast de danska och lettiska företagen visar en större optimism. Det visar årets upplaga av de europeiska handelskamrarnas konjunkturundersökning, Eurochambres’ Economic Survey. Företagen spår en tillväxt för EU på omkring 3 procent för år 2007, vilket är högre än vad de flesta professionella bedömare räknar med. Undersökningen visar också att östersjöområdet har förstärkt sin position som Europas främsta tillväxtregion. - Det är glädjande att Europa nu är inne i en tydlig återhämtningsfas. Men det vore livsfarligt att tro att allt därmed är frid och fröjd. Nu måste politikerna utnyttja den goda konjunkturen för att få fart på det nödvändiga reformarbete som bland annats slagits fast i den s.k. Lissabonagendan. Detta är en unik chans för Europa att ta tillbaka tappad mark mot övriga världen, säger Peter Egardt, ordförande i Svenska Handelskammarförbundet och vice ordförande i Eurochambres, med anledning av rapporten - De svenska företagens anställningsplaner är de högsta på nio år. Det förstärker bilden av att företagen efter flera år av god tillväxt nu har ett uppdämt arbetskraftsbehov, säger Martin Sjöberg, ansvarig för ekonomisk analys på Stockholms Handelskammare. Samtidigt kan man fråga sig varför jobben inte kommit tidigare. Danmark har länge haft en högre sysselsättningsökning än Sverige, trots en något lägre tillväxt, och det verkar hålla i sig. I årets undersökning har de danska företagen de tredje högsta sysselsättningsplanerna, endast slagna av Estland och Cypern. - Runt om i Europa tittar man nu allt mer på den danska arbetsmarknadsmodellen, s k flexicurity. Sverige skulle kunna lära sig mycket av våra danska grannar, avslutar Peter Egardt. Om Eurochambres’ Economic Survey Eurochambres’ Economic Survey är de europeiska handelskamrarnas årliga gemensamma undersökning av affärsklimatet i Europas regioner. Med ca 78 000 deltagande företag i 29 länder och 133 regioner är det den i särklass mest omfattande undersökningen i sitt slag. Den har visat sig ge goda och förhållandevis träffsäkra indikationer på vart den europeiska - och den svenska - ekonomin är på väg. Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se