Kommuner som bidrar till fossilfri elproduktion ska belönas – Stockholms Handelskammare välkomnar Regeringens besked

Sverige står inför ett snabbt ökande behov av fossilfri el, men trots detta stoppas tre av fyra vindkraftsprojekt av kommunernas veto. Stockholms Handelskammare välkomnar därför Regeringens besked om att kompensera kommuner som aktivt bidrar till utbyggnaden av fossilfri energi.

Näringslivet har högt ställda klimatmål och för att nå dessa måste fossil energi fasas ut. Behovet av fossilfri el förväntas fördubblas inom de kommande decennierna. Misslyckas vi med att bygga ut de fossilfria alternativen i tid riskerar vi både att missa klimatmålen och förlora konkurrensfördelar som industrination.

Utbyggnaden av vindkraften kommer att vara avgörande för energiförsörjningen. I dagsläget stoppas dock tre av fyra vindkraftsprojekt på grund av det kommunala vetot, där kommuner kan avslå projekt med hänvisning till påverkan på djur, natur eller människor.

– Kommunernas veto vid vindkraftsetableringar utgör idag ett hinder för den nödvändiga elektrifiering som krävs för att nå nollutsläpp, säger Karin Emanuelli, näringspolitisk expert vid Stockholms Handelskammare.

Redan 2023 presenterade utredningen"Värdet av vinden" förslag om ekonomisk kompensation till kommuner som medverkar till vindkraftsutbyggnaden. Regeringens senaste besked handlar om att erbjuda stöd motsvarande intäkterna från fastighetsskatten på vindkraft, även retroaktivt.

– Detta är en positiv signal till alla de kommuner som bidrar till att möta Sveriges ökade behov av el. Framåt är det viktigt att politiken prioriterar snabbare tillståndsprocesser och säkerställer konkurrenskraftiga villkor så att både den land- och havsbaserade vindkraftens potential kan förverkligas fullt ut, avslutar Karin Emanuelli.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se