Kommuner och näringsliv måste samarbeta tätare för att bygga bostäder och infrastruktur

Stockholm måste öka sitt bostadsbyggande och investeringar i infrastruktur för att regionen ska kunna fortsätta att utvecklas samt klara sig bra i den internationella konkurrensen. Ansvaret för att bygga nya bostäder ligger till stor del på kommunerna. Från idé till färdigbyggt hus är tiden lång. Det finns en rad faktorer som kommunerna själva kan påverka för att effektivisera byggandet och korta tiden från idé till verklighet.

I dag presenterar Stockholms Handelskammare och en arbetsgrupp bestående av representanter från fyra norrortskommuner, fem byggföretag, Företagarna och KTH förslag på hur byggprocesserna kan snabbas på genom bättre planering i samspel mellan berörda kommuner, näringsliv och intresseorganisationer.

- Det tar lång tid att få fram nya bostäder. Från idé - genom alla politiska processer - till verklighet dröjer det flera år. Det är därför dags att kommunerna redan nu börjar planera bostadsbyggandet inför nästa högkonjunktur. Stockholmsregionen har länge haft brist på arbetskraft. Den viktigaste anledningen till det är att folk inte har någonstans att bo. Kommuner och näringsliv måste samarbeta ännu mer för att vi ska få till stånd fler bostäder och bättre infrastruktur. Ett framsynt planerande från kommunernas sida kan bidra till att Stockholm kan dra betydligt bättre nytta av nästa högkonjunktur.

Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, med anledning av rapporten.

Rapporten innehåller följande 10 råd till kommuner som vill öka sitt byggande och investeringar i infrastruktur:

1. Samverkan blir effektiv först i det ögonblick berörda parter kan tillgodose sitt egenintresse bättre i samspel med andra.

2. I den lokala utvecklingsplaneringen finns många frågor där alla deltagande parter kan vinna fördelar på att samarbeta. Detta måste tydliggöras.

3. För att undvika låsningar i olika delfrågor gällande regional utveckling, där kommuner och andra parter har skilda intressen, måste utvecklingsstrategier som rymmer ett flertal frågor tas fram. Dessa hanteras sedan i form av paket där alla parter måste "ge och ta" och där slutresultatet är att alla vunnit på samarbetet.

4. Skapandet av hållbara överenskommelser är viktigt. Detta kan ske antingen genom att kommunerna själva skapar ett forum för överenskommelse eller att organ för samverkan i regionala frågor skapas.

5. Det sociala kapitalet, det vill säga det sätt på vilket olika aktörer bygger relationer och tillit till varandra, har avgörande betydelse för om samverkan i regionalt utvecklingsarbete ska fungera.

6. Ett väl utvecklat samarbete förutsätter andra fora och former för kommunikation och förhandlingar än de som ofta används idag.

7. Ny infrastruktur ger ofta upphov till ökade markvärden och möjligheter att bygga nytt och förädla redan byggda miljöer. Samverkan mellan kommuner och företag är ofta en förutsättning för att denna potential ska kunna utnyttjas optimalt.

8. Såväl kommuner som företag har mycket att vinna på att utveckla gemensamma strategier på det lokala planet för att hantera konsekvenser till följd av konjunktursvängningar.

9. Frågan om en flerkärning regionstruktur är inte förankrad i alla berörda kommuner vilket kan innebära att de blir svåra att förverkliga.

10. Lokala aktörer har svårt att se den regionala kärnans överlägsenhet jämfört med en bebyggelseutveckling längs etablerade trafikstråk, exempelvis E 4 och E 18.

Kärnan måste medföra uppenbara fördelar för mer än en kommun för att skapa en gemensam uppslutning kring den.

Hela rapporten finns att läsa på www.chamber.se

Mer information: Andreas Åström, informationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se