Klas Eklund leder ny bokriskommitté

Den svenska bostadsmarknaden fungerar inte och det har skapat en allvarlig bostadsbrist i främst storstadsregionerna. Samtidigt som storstäderna växer byggs det för lite och inlåsningseffekter förhindrar att det befintliga bostadsbeståndet används på ett bra sätt.Handelskamrarna i Stockholm, Västsverige och Sydsverige har därför tillsammans med Fastighetsägarna tillsatt den fristående Bokriskommittén. Den kommer att ledas av Klas Eklund och ska presentera konkreta förslag på reformer som kan få den svenska bostadsmarknaden att fungera bättre.

- Problemen på den svenska bostadsmarknaden är långt ifrån nya men insikten om att grundläggande reformer är nödvändiga är mer spridd än på länge. Det är därför angeläget att bistå våra politiska beslutsfattare med konkreta lösningar på de kända problemen, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

- Storstadsregionerna blir allt viktigare som tillväxtmotorer för Sverige och urbaniseringsvågen fortsätter i oförminskad takt. Bostadsmarknadens brister har utvecklats till ett av landets största tillväxthinder och måste hanteras. Det är dags att reformera svensk bostadsmarknad, säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

- Vi ska lägga fram en huvudrapport nästa sommar och kommer fram till dess att publicera ett antal delrapporter. Uppgiften är att ge förslag till hur bostadsmarknaden kan reformeras, inte att utreda om den ska reformeras, säger Klas Eklund, kommitténs ordförande.

Bokriskommitténs direktiv:

* Hur hyressättningssystemet kan reformeras.

* De sociala, fördelningsmässiga och statsfinansiella konsekvenserna av reformförslagen ska belysas.

* Internationella erfarenheter av likartade reformer ska också uppmärksammas.

För ytterligare kommentarer kontakta kommitténs ordförande Klas Eklund 070-763 80 88 eller dess huvudsekreterare Björn Hasselgren 070-762 33 16.

Läs mer på www.bokriskommittén.se.

Bokriskommitténs ledamöter:
Klas Eklund, Seniorekonom SEB (Kommitténs ordförande)
Tor Borg, Chefekonom SBAB
Ulrika Francke, vd Tyréns, fd  stadsbyggnadsdirektör i Stockholm