Klåfingrigt förslag om lagstiftning kring ersättningar i aktiebolag

Regeringens förslag till lagstiftning när det gäller ersättningar till ledande befattningshavare i näringslivet är illa genomtänkt och får märkliga konsekvenser. I praktiken innebär förslaget att bolagsstämman kan komma att ansvara för lönesättningen för ett stort antal personer i ett bolag. Det skriver Stockholms Handelskammare i sitt remissvar till Justitiedepartementet i dag. - Det här är klåfingrigt och helt fel tänkt från början. Frågan om lönesättningen i aktiebolag bör överhuvudtaget inte vara föremål för lagstiftning. Den nya koden för bolagsstyrning reglerar dessutom de här frågorna. Varför lagstifta om dem innan koden ens hunnit träda i kraft, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare. Ersättningar till ledande befattningshavare är en kostnadspost, bland många andra kostnadsposter i ett bolag, som styrelsen ytterst har ansvar för. Hur styrelsen sköter den uppgiften har betydelse för aktieägarna. Det är deras ekonomiska intresse som står på spel och inte något allmänt intresse. Det är svårt att se vad det skulle finnas för behov av att staten griper in och skyddar aktieägarna vad gäller just denna kostnadspost. Tvärtom framstår det som säreget att staten går in och skyddar kapitalägarna mot att anställda får för höga löner därför att kapitalägarna misslyckats i sitt val av styrelse, skriver Stockholms Handelskammare. - Förslaget är ett utslag av populism. Regeringen försöker gå en intern opinion till mötes. Men inte ens om det genomfördes skulle det få de effekter man hoppas på. Tvärtom skulle lagstiftningen bli lönedrivande. Förslaget hör hemma i papperskorgen, säger Peter Egardt. Kontaktuppgifter peter.egardt@chamber.se vd 08-555 100 42 070-560 00 91 margareta.bosved@chamber.se Informationschef 08-555 100 01 070-594 44 70