IT-konjunkturen i Stockholm starkare i dag än år 2000

Stockholms-barometern fjärde kvartalet 2004: IT-konjunkturen i Stockholm starkare i dag än år 2000 Konjunkturen i Stockholmsregionen fortsatte uppåt under sista kvartalet 2004. Bilden är inte lika splittrad som under tredje kvartalet och i stort sett samtliga branscher visar en uppåtgående trend. Bäst går det för IT–branschen, som nu ligger på en högre nivå än under rekordåret 2000. Men trots den starka konjunkturen nyanställde inte Stockholmsföretagen som förväntat under sista kvartalet 2004. IT-sektorn gick mycket bra under sista kvartalet 2004 och konfidensindikatorn ligger nu till och med på en högre nivå än vad den gjorde under IT-boomen år 2000. Men branschen visar trots detta inga tecken på överhettning. – Läget i dag skiljer sig ganska radikalt från läget år 2000. IT-branschen visar i dag upp en betydligt större mognad och en tillväxt med mer substans, säger Martin Sjöberg, ansvarig för ekonomisk analys på Stockholms Handelskammare. Lönsamheten är bättre och företagen har ett bättre grepp om utvecklingen av efterfrågan på deras tjänster. Datakonsulterna planerar inga nyanställningar under första kvartalet 2005 och det bör ses som ett tecken på att branschen nu har en större kostnadsmedvetenhet. Den goda konjunkturen till trots nyanställde Stockholmsföretagen inte under fjärde kvartalet i den omfattning som förväntades. För uppdragsverksamheten blev utfallet lång under förväntan. Inför första kvartalet 2005 är det många företag som är mer försiktiga i sina anställningsplaner. Inom vissa branscher fortsätter företagen till och med att dra ner arbetsstyrkan. De mest negativa siffrorna har tillverkningsindustrin. Trots ökad produktion, rekordhög lönsamhet och stigande orderingång fortsätter industriföretagen att minska antalet anställda. Uppdragsverksamheten, som står för närmare 30 procent av sysselsättningen, planerar dock att nyanställa i relativt stor omfattning, vilket gör att det sammanvägda nettotalet för förväntat antal anställda i Stockholms näringsliv endast blir marginellt under 0. Detta indikerar ungefär oförändrad sysselsättning inom den privata sektorn. Detta innebär dock att den uppåtgående trend vi tidigare kunnat se nu är bruten. – De nya sjuklönereglerna har uppenbarligen haft en avskräckande effekt när företagen övervägt att nyanställa, konstaterar Martin Sjöberg. Vår bedömning är ändå att efterfrågan på arbetskraft långsiktigt kommer att öka, men att det kommer att dröja längre och jobben kommer att bli färre än vad som annars skulle ha blivit fallet. Konfidensindikatorer (Excel) Presentation Pressträff (pdf) Tidsserier (Excel) se: http://www.chamber.se/default.asp?/layouts/layout_cols_2.asp ?what=pres&what2=start&page_id=92&mid=8