Invånarna i Arvidsjaur får betala stockholmarnas trängselskatt

Inte nog med att de boende i stockholmsregionen förväntas betala nästan en miljard kronor i trängselskatter varje år. Enligt regeringens egna beräkningar tvingas dessutom invånarna i resten av Sverige bidra med skattemedel för att hålla trängselskattesystemet i gång. Av regeringens budgetproposition framgår att statens kostnader för trängselskatten överstiger intäkterna. År 2005 beräknas kostnaderna uppgå till 1 690 miljoner kronor. För 2006 har angivits 860 miljoner kronor och för påföljande år 770 miljoner kronor. Intäkterna (= skatteuppbörden) beräknas bli 460 miljoner kronor 2005 och 530 miljoner kronor 2006. I klartext innebär detta att nettokostnaden blir 1 230 miljoner kronor 2005 och 330 miljoner kronor 2006. Skulle systemet permanentas efter den föreslagna försöksperioden kommer sannolikt inte heller då intäkterna att motsvara kostnaderna, förutsatt den avgift som lagts fast i riksdagsbeslutet och med normala avskrivningsregler. - Budgetpropositionen visar med stor tydlighet att trängselskatten sannolikt är den mest korkade skatt staten någonsin beslutat om. Den hämmar tillväxten, minskar köpkraften för dem som drabbas av den och innebär dessutom att alla skattebetalare i hela vårt land måste betala för att stockholmsregionen ska belastas med ytterligare en pålaga. Domstolsväsendet har dessutom konstaterat att upphandlingen av trängselskatten är olaglig. 1 230 miljoner kronor gör större nytta i form av ökade investeringarna i regionala vägar, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, i en kommentar till regeringens budgetproposition. peter.egardt@chamber.se vd 08-555 100 42 070-560 00 91 margareta.bosved@chamber.se Informationschef 08-555 100 01 070-594 44 70