Institutet mot mutor: Regeringen måste förtydliga lagen om mutor

Under den senaste tiden har flera rättsfall om mutbrott uppmärksammats. I nästan samtliga fall har även oklarheten i dagens lagstiftning diskuterats. Även expertisen är oenig om vad som egentligen gäller. Institutet Mot Mutor har vid flera tillfällen uttryckt oro över de påtagliga bristerna i den svenska mut- och bestickningslagstiftningen. Det är numera tydligt att lagen måste förtydligas. Under 2006 har IMM därför ägnat en betydande del av sin verksamhet åt att ta fram en kritisk analys av den svenska mutlagstiftningen innefattande förslag till hur förbättringar skulle kunna ske. Analysen och förslaget kommer att lämnas till Justitieminister Beatrice Ask med uppmaningen att regeringen ska agera i frågan. I samband med överlämnandet sker också en pressträff, där frågor om den svenska mutlagstiftningen också berörs. Tid: den 20 december 2006 kl. 14.30 Plats: Justitiedepartementet, Rosenbad 4, Stockholm På presskonferensen medverkar Institutet Mot Mutors ordförande Claes Beyer och kanslichef Torbjörn Lindhe. Från Stockholms Handelskammare deltar VD, Peter Egardt. Justitieminister Beatrice Ask kommer också att finnas tillgänglig för kommentarer. Föranmälan till presskonferensen görs till andreas.krohn@chamber.se Om Institutet Mot Mutor Institutet Mot Mutor (IMM) är en ideell näringslivsorganisation som inrättades 1923. Institutets kansli är placerat hos Stockholm Handelskammare. Institutet har till uppgift att verka för god sed för beslutspåverkan inom näringslivet liksom samhället i övrigt och att söka motverka användningen av mutor och andra otillbörliga förmåner som medel för sådan påverkan. IMM:s huvudmän är Stockholms Handelskammare, Föreningen Svensk Handel och Svenskt Näringsliv. Utöver dessa har IMM ett antal stödjande medlemmar.