Industrin backar – tjänstesektorn nyanställer

Industrikonjunkturen i Stockholms län backade markant under första kvartalet 2005. Orsaken var främst en vikande exportmarknad. Samtidigt fortsätter tjänstesektorn, som är basen i Stockholms ekonomi, att gå bra. Uppdragsverksamheten och IT-sektorn nyanställde i större omfattning än beräknat och planerar att fortsätta att utöka arbetsstyrkan de kommande tre månaderna. Störst förändring visar dock byggsektorn. Byggandet ökade och framförallt ökade företagens orderstockar ordentligt. Utvecklingen syns också i sysselsättningen. Det växande antalet order och en utbredd optimism i branschen innebär att en majoritet av byggföretagen nu planerar att börja nyanställa. – Det ökande byggandet i Stockholm är naturligtvis mycket glädjande, säger Martin Sjöberg, ansvarig för ekonomisk analys på Stockholms Handelskammare. Man bör dock vara medveten om att det krävs att byggandet ligger på en konstant hög nivå under en följd av år innan den omfattande bostadsbristen i Stockholm är löst. Än är det en lång väg att gå. Det stora orosmolnet är tillverkningsindustrin som backade rejält under årets första tre månader, främst på grund av att orderingången på exportmarknaden fortsatte att sjunka. Industrin ser ut att ha passerat toppen av konjunkturen utan att det netto har skapats ett enda nytt jobb. Istället fortsätter industriföretagen sina rationaliseringar. På den positiva sidan finns att vinsterna ligger på rekordnivåer. Samtidigt som industrin rationalisera expanderar tjänstesektorn. Företag inom uppdragsverksamhet och IT planerar nyanställningar inför andra kvartalet i år. Sammantaget innebär det att det trots allt ser ut att bli ett nettotillskott av jobb i Stockholm den närmsta tiden. – Stockholmsregionen är fortfarande motorn i svensk ekonomi. Men den går knappast på högvarv. Det är hög tid att de hinder för tillväxt som finns i form av straffbeskattning av regionen genom skatteutjämning, fastighets- och förmögenhetsskatt, hot om trängselskatt med mera, undanröjs eller lindras. För det är först då som det blir fart på investeringarna och först då får vi se väsenligt fler jobb, säger Peter Egardt, VD för Handelskammaren, i en kommentar. Ytterligare fakta om barometern http://www.chamber.se/layouts/layout_whole.asp?page_id=718&mid=5